uk
Pieterpadsteppen-wandelen
 

Steppen voor beginners

Ontspannen
Step rustig en probeer niet te krampachtig af te zetten. Zorg dat je niet te veel op je handen leunt, dat gaat zeer doen in je polsen. Ontspan je lichaam en ga mee in de beweging.

Techniek
Begin met een voet op de treeplank en een voet naast de step. Buig licht door de knie van het been dat op de step staat en waarop je steunt. Zet met het andere been af. Zwaai daarna het afzetbeen weer naar voren voor een nieuwe afzet. Wat vaak bij beginners gesignaleerd wordt is dat men krampachtig aan de stuur hangt of trekt. Dit is niet goed. Het stuur goed vasthouden is goed, maar krampachtig dat kost te veel energie en gaat pijn geven in je handen. De plankhoogte beinvloedt je energieverlies. Hoe lager de plankhoogte hoe minder energie het steppen kost.

Wisselen: drie technieken
Voor de voetwissel zijn er drie manieren. Overspringen, overschuiven en doorloop techniek. Het makkelijkste is om met het overschuiven te beginnen. Het overspringen kan je gaan doen als het overschuiven goed gaat. De doorloop techniek kan alleen op bergen en bij lage snelheden. Probeer ook je been en voeten vlak langs de step te bewegen. Als je je voet te ver van de plank laat neerkomen, verlies je te veel energie. Zorg ook dat je in een binnenbocht, je kickbeen hier zit. Dan heb je meer controle over de bocht en je step.

Overschuiven

 

Steppen

 
  1. begin positie
  2. draai op je hak, de neus van je voet naar buiten
  3. plaats je "kickbeen" met zijn neus, op de voorkant van de plank
  4. verwijder nu ook de hak van het "standbeen"
  5. plaats nu de gehele voet op de plank

Overspringen
Daarna kan je een keer proberen over te springen. Bij overspringen moet je wanneer je voet bij de plank is, heel snel deze op de plank zetten, tegelijker tijd haal je huidige standbeen van de plank af.

De doorloop techniek
Je staat met een been op de plank en stept. Nu je wil wisselen, loop je een stukje zoals je gewoon zou wandelen. Maar dan met de plank van de step tussen je benen. Na een stap (of een stukje) zet je andere been op de plank en doet weer een paar kicks.

Afzetten
Belangrijk is relaxed af te zetten, niet te krampachtig. Maar let wel; echt ver doorzwaaien van het been naar achteren kan relaxed aanvoelen, maar moet niet overdreven worden. Een korte afzet, dus een korte zwaai (met kniebuiging) naar voren en ritmische afzet is vaak het beste. Per been maak je meestal vijf tot vijftien afzetten. Bij wind tegen of heuvel op zet je vaker af en wissel je iets sneller. Bij wind mee maak je een langere slag.

Remmen
Als je wilt remmen, spring dan niet van je step af voordat stil staat! Andersom geld hetzelfde: Als je van je step wilt afspringen met snelheid, zorg dan dat je de remmen van de step niet gebruikt. Dit is om te voorkomen dat de step stilstaat, terwijl je zelf nog snelheid hebt.

Klimmen en afdalen
Bij het klimmen gebruikt men een korte zwaai, een hoog beenritme en zeker niet te ver naar achteren afzetten. Goede klimmers herken je aan hun rechte houding. Ze zitten niet diep voorovergebogen over het stuur maar kijken met een vrij rechte (relaxte) houding recht vooruit en zetten met een hoog tempo in korte pasjes af. Niet gaan trekken aan het stuur en ook niet diep afzetten, maar korte felle pasjes. Ook bij het klimmen wissel je sneller af van afzetbeen. De snelheid bij een afdaling kan ruim boven de 50 km/uur liggen, dus zorg dat de voor goed in de gaten houdt zodat je op tijd kan remmen. Wil je de afdaling zo snelmogelijk doen, zorg er dan voor dat je gestroomlijnd bent; neus bijna op het voorwiel, een been gestrekt achter je en je armen dicht bij elkaar. Denk hierbij wel aan je veiligheid, je bent zo wel erg kwetsbaar!

Verkeersdrempels
Let op bij verkeersdrempels en ander oneffenheden op de weg. Ten opzichte van een fiets, raakt je frame veel eerder het wegdek. Om te voorkomen dat je met de onderkant van je step het wegdek raakt, moet je je step iets optillen als je over een drempel gaat. Met een beetje oefening kan je bij niet al te hoge, obstakels dat doen zonder vaart te minderen.

Meer informatie over steppen: www.steppendoejezo.nl