uk
Pieterpadsteppen-wandelen
 

Tips voor steppen

Steppen voor beginners
Ontspannen
Step rustig en probeer niet te krampachtig af te zetten. Zorg dat je niet te veel
op je handen leunt, dat gaat zeer doen in je polsen. Ontspan je lichaam en ga
mee in de beweging.

Techniek
Begin met één voet op de treeplank en één voet naast de step. Buig licht door
de knie van het been dat op de step staat en waarop je steunt. Zet met het
andere been af. Zwaai daarna het afzetbeen weer naar voren voor een
nieuwe afzet. Wat vaak bij beginners gesignaleerd wordt is dat men
krampachtig aan de stuur hangt of trekt. Dit is niet goed. Het stuur goed
vasthouden is goed, maar krampachtig dat kost te veel energie en gaat pijn
geven in je handen. De plankhoogte beïnvloedt je energieverlies. Hoe lager de
plankhoogte hoe minder energie het steppen kost.

Wisselen: drie technieken
Voor de voetwissel zijn er drie manieren. Overspringen, overschuiven en doorloop
techniek. Het makkelijkste is om met het overschuiven te beginnen. Het overspringen
kan je gaan doen als het overschuiven goed gaat. De doorloop techniek kan
alleen op bergen en bij lage snelheden. Probeer ook je been en voeten vlak
langs de step te bewegen. Als je je voet te ver van de plank laat neerkomen,
verlies je te veel energie. Zorg ook dat je in een binnenbocht, je kickbeen hier zit.
Dan heb je meer controle over de bocht en je step.

Overschuiven
1 - begin positie
2 - draai op je hak, de neus van je voet naar buiten
3 - plaats je “kickbeen” met zijn neus, op de voorkant van de plank
4 - verwijder nu ook de hak van het “standbeen”
5 - plaats nu de gehele voet op de plank

Zie PDF document

Overspringen
Daarna kan je een keer proberen over te springen. Bij overspringen moet je
wanneer je voet bij de plank is, heel snel deze op de plank zetten, tegelijker tijd
haal je huidige standbeen van de plank af.

De doorloop techniek
Je staat met een been op de plank en stept. Nu je wil wisselen, loop je een stukje
zoals je gewoon zou wandelen. Maar dan met de plank van de step tussen je
benen. Na een stap (of een stukje) zet je andere been op de plank en doet weer
een paar kicks.


Afzetten .
Belangrijk is relaxed af te zetten, niet te krampachtig. Maar let
wel; echt ver doorzwaaien van het been naar achteren kan relaxed
aanvoelen, maar moet niet overdreven worden. Een korte afzet, dus een korte
zwaai (met kniebuiging) naar voren en ritmische afzet is vaak het beste. Per
been maak je meestal vijf tot vijftien afzetten. Bij wind tegen of heuvel op zet
je vaker af en wissel je iets sneller. Bij wind mee maak je een langere slag.

Remmen
Als je wilt remmen, spring dan niet van je step af voordat stil staat! Andersom
geld hetzelfde: Als je van je step wilt afspringen met snelheid, zorg dan dat je
de remmen van de step niet gebruikt. Dit is om te voorkomen dat de step
stilstaat, terwijl je zelf nog snelheid hebt.

Klimmen en afdalen
Bij het klimmen gebruikt men een korte zwaai, een hoog beenritme en zeker
niet te ver naar achteren afzetten. Goede klimmers herken je aan hun rechte
houding. Ze zitten niet diep voorovergebogen over het stuur maar kijken met
een vrij rechte (relaxte) houding recht vooruit en zetten met een hoog tempo in
korte pasjes af. Niet gaan trekken aan het stuur en ook niet diep afzetten,
maar korte felle pasjes. Ook bij het klimmen wissel je sneller af van afzetbeen.
De snelheid bij een afdaling kan ruim boven de 50 km/uur liggen, dus zorg dat
de voor goed in de gaten houdt zodat je op tijd kan remmen. Wil je de afdaling
zo snelmogelijk doen, zorg er dan voor dat je gestroomlijnd bent; neus bijna
op het voorwiel, een been gestrekt achter je en je armen dicht bij elkaar. Denk
hierbij wel aan je veiligheid, je bent zo wel erg kwetsbaar!

Verkeersdrempels
Let op bij verkeersdrempels en ander oneffenheden op de weg. Ten opzichte
van een fiets, raakt je frame veel eerder het wegdek. Om te voorkomen dat je
met de onderkant van je step het wegdek raakt, moet je je step iets optillen als
je over een drempel gaat. Met een beetje oefening kan je bij niet al te hoge,
obstakels dat doen zonder vaart te minderen.


Meer informatie over steppen: www.steppendoejezo.nl